Beginnersclinic week 2

De tweede week van de clinic zit er al weer op. Vorige week zijn we gestart met een minuut lopen afgewisseld met een minuut wandelen. Deze week hebben we dit al verdubbeld en zo kwam er die dag, bijna ongemerkt, drie en halve kilometer op de teller, best wel iets om trots op te zijn.

We hebben deze week aandacht besteed aan het belang van een goede warming-up en cooling-down. Een terugkerend thema is de houding. Een goede houding is er niet voor het uiterlijk maar maakt voor jou het lopen makkelijker en bovenal voorkomt het blessures.

Sommige lopers hebben al afspraken gemaakt om in het weekend gezamelijk te gaan lopen. Zorg dat als je er op uittrekt er bij een ongeval mensen gewaarschuwd kunnen worden. Hoe je jouw telefoon hiervoor instelt kan je hieronder lezen. Wil je in contact komen met een medeloper ga dan op de website naar "Mijn MTK/Trainingen/Beginnersclinic" dan krijg je de contactgegevens te zien. Deze informatie is alleen zichtbaar voor leden, dus je moet ingelogd zijn. Nog geen afspraak gemaakt maar je wilt wel met een groepje lopen? Doe dan een oproepje in onze, besloten, facebookgroep. Toegang tot de groep kan je aanvragen door hier te klikken.

Zoals je misschien gemerkt hebt hebben de meeste trainers/loopbegeleiders een wat groot uitgevallen horloge om de pols. Ook andere lopers zie je wel met deze apparaten. Logisch dat al een aantal keer de vraag gesteld is of dit ook aangeschaft moet worden. Voorlopig is daar nog geen enkele aanleiding toe en zijn er zelfs hele goede redenen om dit (nog) niet te gebruiken. Ze zijn verrekte duur en als je nog niet besloten hebt om door te gaan is dat een onzinuitgave. Wil je toch gebruik maken van allerlei digitale informatie, en eigenlijk wil iedereen wel weten welke afstand er is gelopen, dan zijn er (veelal gratis) alternatieven voor op je smartphone. Deze nam je toch al mee i.v.m. pechgevallen onderweg. Apps die geschikt zijn voor de hardlopers zijn bijvoorbeeld: Strava, Looptijden.nl, Runkeeper of Endomundo. Kijk voor deze apps op Google Play of App store. De website van MTK kan gegevens ophalen van Strava, daarom is het raadzaam om een Strava of een app die op zijn beurt weer kan koppelen met Strava te gebruiken. Al deze apps geven informatie over je afstand, snelheid, calorieën en tonen de gelopen route. Wel moet gezegd worden dat de GPS van de meeste smartphones niet al te nauwkeurig is.

Op dit moment trainen we nog in series van een aantal minuten. Enkele van de genoemde apps kunnen dit ook maar veelal gaat het dan om een betaalde versie. Oplossing is een losse intervaltimer (zoals Rob gebruikt) of wederom een app. Voor Android kan ik Impetus aanraden op iPhone is Gymboss een goed alternatief.

Wil je toch zo'n ding om de pols, kies er dan een met GPS. Er zijn meters die met een module, een soort stappenteller, op je schoen werken. Hierdoor is het mogelijk om extra informatie te krijgen. Zit wel op je schoen en vergeet je gemakkelijk om op te laden. Ga zeker voor een model dat ook de hartslag meet. Je hebt hartslagmeters die werken met een borstband en die meten op de pols. De borstband is over het algemeen nauwkeuriger maar wordt soms als oncomfortabel ervaren. Kies je voor meting op de pols zorg dan dat je deze kan ruilen bij sommige mensen werkt dit niet goed. De band kan je eventueel later aanschaffen. Er zijn enkele goedkope modellen die een ongecodeerd signaal afgeven, laat deze liggen. Je hebt dan grote kans dat je de hartslag van een medeloper te zien krijgt. Overigens kunnen een aantal apps ook met een hartslagmeter werken. Er wordt dan zoveel van je batterij gevraagd dat je of heel snel moet lopen of alleen korte afstanden.

We hopen het natuurlijk niet maar een ongelukje zit in een klein hoekje. Als er medische situaties zijn die van belang zijn laat het dan de trainer weten. (of zorg in ieder geval dat een medeloper op de hoogte is) Wij mogen de gegevens, om privacyredenen, niet vastleggen dus staat er een keer een andere trainer voor de groep licht deze dan in.

En nu we het toch over ongemakken hebben. Niet iedereen kan alle oefeningen meedoen. Hier zijn allerlei redenen voor, we verwachten van jou dat jij zelf de grenzen bewaakt. Ga niet bij voorbaat een uitdaging uit de weg. Een ervaren marathonloper bij MTK heeft al heel wat keren bij personen met een dipje in het oor gefluisterd dat als je er doorheen zit je nog maar op de helft van je kunnen bent. Levert op dat moment vernietigende blikken op, gevolgd door dankbare knuffels als hij ze wel over de eindstreep heeft gepraat. En dan te bedenken dat hij nog geeneens gelijk heeft, je lichaam geeft al op ongeveer een derde aan dat het op zijn max zit. 

Erwin heeft bij enkele lopers donderdag nog even de calf raise oefening voorgedaan. Deze hebben we in de eerste training gezamenlijk behandeld. Het is een aanrader om deze oefening te blijven doen. Het behoed je voor kuit en scheenbeen klachten. Er is al om gevraagd en binnenkort komen er dan ook oefeningen om de spieren rond de knie te versterken.

Bekijk nog eens de routes: dinsdag, donderdag

Wij, loopbegeleiders en trainers, beleven ontzettend veel plezier aan jullie inzet en feedback, tot de volgende training!

Rob, Marien, Willem, Erwin, Vincent, Jos, Irma, Sandra en Ellen

Naslag:

Soms is het net even wat teveel informatie of wil je het gewoon nog eens rustig nalezen. Je kan dat doen door hieronder op een link te klikken.

Schema
Presentatie schoenen-kleding
Presentatie blessures
Natte schoenen
Calf raises
Warming up en cooling down
Houding
In geval van nood


Sponsors gezocht

 
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het jubileumboek. Zonder al te veel te verklappen mag ik alvast vertellen dat aan de hand van een twaalftal thema's de geschiedenis van MTK wordt beschreven. 
 
Het boekje wordt in full color op mooi papier gedrukt en is gratis voor alle leden.Om de kosten een beetje te drukken bieden wij de unieke gelegenheid voor sponsors om het bedrijfslogo voor eeuwig in het boek op te laten nemen. Er is plek voor zo'n 20 logo's. Voor 50,- euro krijg je een eervolle vermelding op de laatste pagina. Heb jezelf een bedrijf en vind je het leuk om het MTK jubileumboek te sponsoren of ken je iemand die dat zou willen? Klik dan hier om een bericht te sturen naar mij en dan ontvang je later instructies hoe je het logo moet aanleveren en natuurlijk de rekening. 
 
Alvast hartelijk dank voor jullie deelname.
 
Hans Roodhorst namens het bestuur

Welkom

Ooit begonnen als een groepje ongebonden hardlopers die wel eens de marathon van Rotterdam wilden lopen, is MTK uitgegroeid tot een van de grotere sportverenigingen van Krimpen aan den IJssel. De laatste jaren heeft het ledental zich gestabiliseerd op zo'n 300 volwassen sporters. Elke week hebben zij de gelegenheid om onder deskundige begeleiding te trainen. Op dinsdag- en donderdagavond zijn er om 20.00 uur trainingen vanaf het complex van handbalvereniging De Treffers aan de Groenendaal 7. Daarnaast zijn er op maandagavond en zaterdagochtend leden die voor hun training vertrekken vanaf winkelcentrum De Brink.

MTK heeft geen atletiekaccommodatie en richt zich derhalve op de wegatletiek. Het is echter niet zo dat alle leden zich op een marathon voorbereiden. Jaarlijks mogen heel wat beginnende lopers als lid begroet worden en veel leden vinden een afstand van 10 km meer dan voldoende.

bostraining


Twitter