Heuveltraining dinsdag 17 oktober (Dgroep)

Dinsdag weer een heuveltraining in aanloop naar de 7H en Bruggenloop. In het Bergse Bos hebben we een loopje gedaan wat grotendeels overeenkomt met de Zevenheuvelen. Vandaag concentreren we ons op de Bruggenloop. Van de meeste bruggen in deze loop zal je weinig merken omdat deze geen stijging of afdaling hebben. De Erasmus en de Van Brienenoordbrug zijn wel pittig. Vrijwel alle kunstwerken (bruggen en viaducten) in Nederland hebben een, ongeveer, gelijk stijgingspercentage, tussen de 2.1 en 2.4 procent. De uitdaging zit hem in de lengte van de klim. Voor de Van Brienenoordbrug is dit een ruime kilometer. Van zuid naar noord bevat het steilste stukje (2,4% over 200 meter). Tijdens de Bruggenloop heb je dit in de afdaling. Tijdens de training zowel stijgend als dalend.

 

Heuvel op, heuvel af

Normaal lopen we over redelijk vlak terrein, hierdoor belasten we de spieren telkens op dezelfde manier. De belasting heuvelop en heuvelaf is duidelijk anders. De training van de spieren is daardoor actiever. In ieder geval is de belasting, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, minder dan op vlakke wegen lopen.

Zowel heuvelop als af vereist geen andere techniek. Het verschil zit in de pasfrequentie. Op de fiets schakel je de heuvelop terug waardoor je iets sneller trapt en heuvelaf doe je het tegenovergestelde. Het lopen is in principe hetzelfde: heuvelop met een hogere frequentie en een iets kortere pas, heuvelaf met een wat langere pas.

Bij korte, steile klimmen kun je er nog weleens voor kiezen voor lange krachtige passen om sneller boven zijn. Bij een lange klim is dit niet te doen, je loopt de kans te verkrampen voor je boven bent. Echt lange klims komen we in 7H niet tegen, de Brienenoordbrug in de Bruggenloop mag je wel tot de langere (>1 km) rekenen. 

Ben je eenmaal boven houd dan je tempo vast. De neiging bestaat stil te vallen en even stil te staan. Vervolgens moet je weer aanzetten, dit kost niet alleen tijd maar ook kracht, die je nodig hebt voor de volgende klim.

Gaat de aandacht veelal naar het heuvelop lopen, heuvelaf is minstens zo belangrijk. Heuvelop mag je je lichaam iets voorover buigen maar ga heuvelaf niet achterover hangen en/of overdreven op je hakken te landen. Doe je dit toch dan zal je dat ongetwijfeld de dagen er na merken. Laat gewoon de zwaartekracht zijn werk doen. Heb je toch het idee dat je te hard gaat maak dan sprongetjes omhoog.

Andere heuvels

Wij als polderlopers kijken nog al eens tegen een wedstrijd met heuvels aan. Dit is niet nodig. Als je dit regelmatig doet went het lichaam hieraan en zal zich na een klim steeds sneller herstellen. Heb je de smaak te pakken probeer dan eens natuurlijke heuvels. Niet alleen zijn deze vaak steiler ook de omgeving is veelal mooi. Voor heuvels hoef je niet naar Limburg, in Burgh-Haamstede liggen een paar duinen met een lange 10% helling, degene die meegegaan zijn met het trainingsweekend in 2012 weten hier alles van. Iets verder weg is de Posbank met de Zijpenberg en Emmapiramide. Deze zijn zelfs iets hoger dan de meeste heuvels in Limburg (stijging 9,3%, hoogte 98 meter) en komen voor in het Nederlands bergklassement (echt het bestaat). Nog mooier is een dergelijk parcours af te leggen via kleine paadjes in de natuur. Loop dan eens een trail!

Verzamelen

We verzamelen bij de Treffers om 19:45 uur en vertrekken dan carpoolend naar het Rivium en parkeren/starten bij het paviljoen (na kruising met de peoplemoverbaan) in de 1e straat. Bij deze dus een oproep aan de autobezitters om (eenmalig) met de auto te komen. Zoals gezegd zijn er een aantal klimmetjes en dat betekent natuurlijk zweten. Om niet wekenlang een autobekleding te hebben die naar zweet ruikt graag een handdoek meenemen om op te zitten.

Tot dinsdag!

 

 


Marathoninfo-avond Dniveau

Heb je opgegeven dat je interesse hebt in de marathonvoorbereiding op Dniveau dan is het schema aan je dashboard toegevoegd.

Het lopen van lange afstanden vraagt wat meer dan alleen je ene voet voor de andere zetten. Hoe en wat vertellen we graag op de marathoninfo-avond. Deze wordt gehouden op 18 oktober om 20:00 uur. Alewijnse Marine heeft haar vergaderaccommodatie ter beschikking gesteld, waarvoor hartelijk dank. Adres: Giessenweg 51, 2921 LP Krimpen a/d IJssel.

De marathontraining op B/C niveau start zoals gebruikelijk in januari. Nadere info volgt te zijner tijd. Gebleken is dat de Dlopers meer gebaat zijn bij een wat langere voorbereiding. Ook zijn er meer herstelpunten ingebouwd. Deze groep start op 22 oktober met het uitbreiden van de duur van de training

Laat even weten of je deze avond aanwezig bent. 

 


 

 


Welkom

Ooit begonnen als een groepje ongebonden hardlopers die wel eens de marathon van Rotterdam wilden lopen, is MTK uitgegroeid tot een van de grotere sportverenigingen van Krimpen aan den IJssel. De laatste jaren heeft het ledental zich gestabiliseerd op zo'n 300 volwassen sporters. Elke week hebben zij de gelegenheid om onder deskundige begeleiding te trainen. Op dinsdag- en donderdagavond zijn er om 20.00 uur trainingen vanaf het complex van handbalvereniging De Treffers aan de Groenendaal 7. Daarnaast zijn er op maandagavond en zaterdagochtend leden die voor hun training vertrekken vanaf winkelcentrum De Brink.

MTK heeft geen atletiekaccommodatie en richt zich derhalve op de wegatletiek. Het is echter niet zo dat alle leden zich op een marathon voorbereiden. Jaarlijks mogen heel wat beginnende lopers als lid begroet worden en veel leden vinden een afstand van 10 km meer dan voldoende.

bostraining


Twitter